Every pain avoided but in certain circumstances and owing to the claims of duty or the obligations of business it will frequently occur that pleasures have to be repudiated and annoyances accepted selection he rejects pleasures to secure.
1.Rodzaje świateł zewnętrznych w pojeździe samochodowym
Światła obowiązkowe (oznaczenia wg rys. 60):
1- drogowe, przeznaczone do oświetlania drogi przed pojazdem na odległość co najmniej 100 m,
2- mijania, o przeznaczeniu jak wyżej, lecz na odległość co najmniej 40 m i dodatkowo asymetryczne , tzn. oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej,
3- pozycyjne przednie, widoczne z odległości co najmniej 300 m,
4- kierunkowskazy, które powinny zapalać się i gasnąć z równą częstotliwością 90 cykli na minutę z tolerancją 30 cykli na minutę,
5- pozycyjne tylne, o warunkach jak przednie lecz barwy czerwonej,
6- hamowania stop o liczbie co najmniej 2, jednak nie więcej niż 4,
7- odblaskowe tylne, widoczne z odległości co najmniej 150 m, gdy są oświetlone światłami drogowymi innego pojazdu.
8- oświetlające tablicę rejestracyjną tylną i zapewniające możliwość odczytania znaków z odległości co najmniej 20 m,
9- przeciwmgłowe tylne,
10- cofania,
11- awaryjne (uzyskiwane przez włączenie wszystkich kierunkowskazów).
Światła nieobowiązkowe (niektóre):
postojowe,
przeciwmgłowe przednie,
do jazdy dziennej.
2.Używanie świateł podczas zatrzymania i postoju pojazdu silnikowego na jezdni i poboczu
W warunkach niedostatecznej widoczności, podczas zatrzymania niewynikającego z warunków ruchu lub przepisów ruchu drogowego oraz postoju należy używać świateł pozycyjnych przednich i tylnych lub świateł postojowych. W pojeździe nierozłączonym z przyczepą oraz w zespole pojazdów o długości nieprzekraczającej 6 m dopuszcza się włączanie świateł postojowych jedynie od strony środka jezdni.
W miejscach oświetlonych w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdujących się poza jezdnią i poboczem (np. na chodniku), wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone. Przepis ten nie dotyczy pojazdu, na którym znajduje się urządzenie (lub ładunek) wystający poza pojazd i wymagające oznaczenia odrębnymi światłami.
3.Używanie świateł pojazdu podczas jazdy
W warunkach normalnej przejrzystości powietrza kierujący pojazdem jest obowiązany używać świateł mijania (również w tunelach, gdyby nawet były dobrze oświetlone).
W czasie od świtu do zmierzchu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza, zamiast świateł mijania kierujący może używać świateł do jazdy dziennej.
W czasie od zmierzchu do świtu na nie oświetlonych drogach (nawet w obszarze zabudowanym), zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi kierujący może używać świateł drogowych, przy czym jest obowiązany do przełączenia je na światła mijania w następujących okolicznościach i warunkach:
jeżeli istnieje obawa oślepiania innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie,
w razie zbliżania się pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe – drugi jest obowiązany uczynić to samo,
gdy kierujący zbliża się do pojazdu poprzedzającego, jeżeli jego kierowca może być oślepiony,
w razie zbliżania się pojazdu szynowego lub komunikacji wodnej (np. statku), jeżeli poruszają się w takiej odległości, że istnieje możliwość oślepienia kierujących tymi pojazdami.
Uwaga: Przepisów w pkt 3.1 3.3 nie stosuje się do kierującego pojazdem, który nie jest wyposażony w światła mijania, drogowe lub światła do jazdy dziennej. Kierujący takim pojazdem w czasie od zmierzchu do świtu lub w tunelu jest obowiązany używać świateł stanowiących obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi, kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
Światła, które używa się podczas jazdy stosuje się odpowiednio podczas zatrzymania pojazdu, wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy.